Business coaching

Miben segít egy business coach? Milyen alapvető témák kerülnek elő egy ilyen beszélgetésen?

Mit jelent a business coaching?

A Nemzetközi Coach Szövetség definíciója /ICF/: A professzionális coaching olyan erős szakmai együttműködés, mely azon ügyben motiválja az ügyfelet, hogy magasabb eredményeket érjen el a szakmai és a magán életében egyaránt.

A coaching végzése közben az ügyfél életminősége javul, jobb eredményeket ér el munkájában, növekszik a teljesítménye és bővül a tudása. A beszélgetések alkalmával mindig az ügyfél határozza meg a beszélgetés lényegét, ő irányít, míg a coaching figyel, kérdéseket tesz fel.

Ezen fajta stratégia segíti az ügyfelet, hogy:

  • jobban átlássa a problémákat;
  • letisztuljanak előtte a szándékai;
  • és tevékenységre motiválja.

A coaching alatt a célirányos beszélgetések és a lehetőségek felvázolása felpezsdíti az ügyfél fejlődni akarását.

A coaching dolga, hogy megtudja hol tart most az ügyfél, merre tart, merre akarjon, hogy tartson és mit tesz meg ezen cél érdekében.

A coaching egy folyamat, amelyben nem az „edző” döntése és akarata érvényesül, hanem magának az ügyfélnek a céljai, szándékai, döntései, melyeket a coaching támogatott.

Az imént leírt meghatározás érvényes a business coaching-ra és a life coaching-ra egyaránt.

A business coaching leginkább a munkahelyi teljesítményre fókuszál és a hozzáértés fejlesztésére. Az üzleti életben elsőként a felsővezetők fejlesztésére koncentráltak /extended coaching/, viszont idővel rájöttek, hogy ez a fajta stratégia nem csak a felső vezetésben, hanem a cég vagy szervezetet valamennyi szintjén dolgozó kollégánál hasznos befektetés.

A nagyobb cégeknek belső coachuk van, viszont nem minden vezetés kedveli ezt a fajta módszert, ezért külsősöket szoktak alkalmazni, mivel jobban és más szemszögből lát rá egy független tanácsadói szervezet a cég működésére, stratégiájára. A módszer meghatározott szempontrendszer alapján levezényelt konzultációk sorozata, ahol minden az ügyfél érdekében történik. Az időbeosztását szem előtt tartva, strukturáltan működik.

Minden egyes konzultáció után a tapasztalatokat átbeszélve haladnak az „edzővel” a kijelölt cél felé az ügyfél elképzelései, stratégiája alapján teljesen egyénre szabva. Az elején a célokat fogalmazzák meg, majd az ezeket nehezítő problémákat, akadályokat vesszük célpontba, majd támogatást kap ezen akadályok leküzdésében.

Támogatást kap céljai megvalósításához, támogatást kap önmaga megismeréséhez, így rájön miért is hátráltatta az a bizonyos probléma, amit a tanfolyam végén már nem problémaként, hanem megoldandó vagy megoldható feladatként lát.

A coaching további tevékenysége figyelni, hogy a kedves ügyfél megmaradjon a közösen kijelölt úton, az előre meghatározott célokat szem előtt tartva a saját szempontjai és ideje, valamint lehetőségei szerint végrehajtsa, melyet végig a konzultációk alatt gyakorlatilag észrevétlenül, nyíltan és könnyedén.

A coaching-gal közeli bizalmi kapcsolatot kiépítve, baráti légkörben oldják fel az addig /talán ismeretlen/ blokkolt energiáit.

Néhány alap coaching téma:

  • asszertivitás;
  • delegálás;
  • döntés;
  • önismeret;
  • önbizalom;
  • kiégés (burn out);
  • stressz- és konfliktuskezelés;
  • karrier.